Brev:
Overgangskost og øjenkontakt mm.
6. marts 2022
Alder:
7 mdr.
Overgangskost og øjenkontakt mm.
Hej Helen
Jeg har tidligere haft skrevet til dig og vi følger dine gode råd.
Jeg er mor til en dreng på 7,5 md. Vi er godt igang med overgangskosten og i den forbindelse har jeg nogle spørgsmål.
Jeg har svært ved at få og holde øjenkontakt med vores søn når han spiser. Han kigger alle mulige andre steder hen. På mælkekartonen, på køkkenøen, ud i haven, på de andre ved bordet osv. Han spiser for det meste rigtig fint (selvom vi ikke har øjenkontakt).
Alligevel bekymrer det mig, da jeg alle steder læser at det er bedst at have en god øjenkontakt med ham når han spiser.
De fleste måltider foregår hvor det kun er ham og jeg. Jeg sidder overfor ham og forsøger med fagter og lyde at få hans opmærksomhed. Jeg italesætter de ting han spiser og de ting han får øje på (“fik du lige øje på en fugl i haven”, “det er fin mælkekarton du har fået øje på”, “ja det er mors tallerken” osv.).
Er det noget jeg skal være bekymret for? Hvis ja, har du så nogle råd til hvordan jeg bevarer øjenkontakten til ham?
Jeg har et spørgsmål til hans brækrefleks. Jeg har oplevet at den aktiveres selvom der er tale om en helt fint mos. Fx en dag da jeg serverede laks i mosen (som han ikke havde smagt før). Jeg er selv allergisk overfor fisk og mit spørgsmål går derfor på, kan brækrefleksen aktiveres af en smag de ikke bryder sig om? Kan den aktiveres hvis det er noget barnet ikke kan tåle? Kan den ligeledes aktiveres af koldt/varmt mv?
Jeg begyndte herudover for 3-4 uger siden at gøre mosen tykkere. Dvs 3-4 uger efter vi var gået igang med maden. Det gik helt galt med hosten, hakken og opkast. Han lignede en der ikke kunne få vejret. Jeg skruede derfor lidt ned og netop igen begyndt at gøre den tykkere. So far so good.
Nu er mit spørgsmål, når jeg fx giver ham en kartoffelbåd fra ovnen, et stykke blød frugt eller andet i hånden og han får en stump af. Skal jeg så tage det ud af munden på ham eller lige lade gå og se hvad der sker? Umiddelbart tygger og gumler han fint på det han får i hånden.
Jeg har et spørgsmål der går på dit råd om at udtrappe amningen midt nat. Hvad kan man forvente sig af det? Vil der så gå en rum tid, hvor han vågner tidligere fordi han er sulten? Han er nemlig i forvejen begyndt at vågne mellem 4.30 og 5.15, hvor han er frisk og klar til leg.
I øjeblikket er han typisk vågen 2-2,5 time mellem hver lur (han får tre). Her synes jeg det er svært at nå at presse to måltider ind (der ikke er amning). Så vil der gå mindre end 2 timer (nærmere 1-1,5 time) mellem måltiderne hvis han skal have 5 om dagen. Giver det mening med 5 måltider så længe han sover 3 lurer?
Når han vågner tidligt (mellem 4.30 og 5.30) forsøger jeg med morgenamning og sove videre. Hvis det ikke lykkedes at få ham til at sove videre (gør det sjældent) venter jeg 1 - 1,5 time inden jeg tilbyder ham morgenmad. Her spiser han ofte ikke ret meget og cirka 1 time senere ammes han og puttes til første lur. Giver det mening at gøre det sådan?
Hans tredje lur ligger typisk mellem 15.30-16.30, hvor han sover 30 min. Når han kommer op fra luren er min erfaring at der ikke skal gå eet lang tid inden han skal spise, for så når han at blive pylret (for sulten) og så lykkedes aftensmåltidet ikke. Men det er meget tidligt at spise aftensmad kl 16.30-17. Han kommer i seng ved 19-tiden. Hvordan ville du gribe det an?
Jeg synes generelt det er en udfordring at ramme det tidspunkt hvor han er sulten, men ikke for sulten (eller for mæt for den sagsskyld). Har du nogle gode råd/pejlemærker?
Han spiser alt mellem 2-5 mundfulde til 1,5 dl. Det varierer. Han tilbydes altid vand af kop og noget i hånden.
På forhånd tak.